Bijna iedere automobilist heeft er wel eens mee te maken gehad, autoruitschade. Één op de vier mensen in Nederland krijgt hier jaarlijks mee te maken. Of het nou via een opspattend steentje, een vallende tak of door een inbraak komt, ruitschade is heel vervelend, ook is het vaak noodzakelijk dat er hierbij snel ingegrepen wordt om verdere schade of gevaarlijke situaties te voorkomen. Afhankelijk van welke ruit het is en om wat voor schade het gaat kan het voorkomen dat de voor- zij- of achterruit vervangen of gerepareerd moet worden, meestal wordt dit gedaan door een gespecialiseerde garage, echter proberen veel mensen dit ook zelf te doen. Hoe makkelijk is dit en is dit wel zo slim?
Dure voorruit reparatie voorkomen
Een sterretje in je voorruit is vervelend, echter is het vaak niet gelijk nodig om de gehele ruit te vervangen. Via een reparatiesetje is het vaak nog mogelijk om het sterretje te repareren, dit vergt echter wel veel zorgvuldigheid en ook de omstandigheden moeten hiervoor gunstig zijn. Zaken waar je hierbij rekening mee moet houden zijn onder andere: voer deze werkzaamheden niet onder direct zonlicht uit, dit kan ervoor zorgen dat de speciale hars te snel hard wordt, ook mag de voorruit niet te warm zijn. Als dergelijke reparaties gewoon onder de verzekering vallen wordt het altijd aangeraden om dit door vakmensen te laten doen, als je het zelf doet en het gaat mis kunnen de kosten nog veel hoger uitvallen. Ook is het belangrijk om te weten dat een sterretje alleen goed gerepareerd kan worden als deze niet groter is dan een €2 munt, als dat wel het geval is moet de voorruit vervangen worden.
Zelf de ruiten vervangen
Hier zit echter wel wat verschil in, de zijruiten zijn in principe prima te vervangen voor iedereen die een beetje technisch inzicht heeft. Meestal moet je hiervoor gewoon de deurpaneel eraf halen waardoor je gelijk de nieuwe erop kan monteren, zorg er wel voor dat de deurpaneel op de juiste manier wordt vastgezet om latere problemen te voorkomen. De voor- en achterruit vervangen is op zich ook zelf te doen, echter is dit wel een stuk lastiger. Eigenlijk moet je sowieso met zijn tweeën zijn om op een veilige manier de ruit te kunnen plaatsen. Ook het afkitten en afwerken met goed gebeuren, als dit niet gebeurt kunnen er lekkages optreden en kan er kit op andere delen van je auto komen. Vaak heb je bij voor- en achterruiten tegenwoordig ook te maken met allerlei technische snufjes, zoals ruitverwarming, sensoren of zelfs een HUD (Head-Up Display), hierbij wordt het altijd aangeraden om de ruit te laten vervangen door een gespecialiseerde garage. Als het voertuig gebruik maakt van een ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) dan moet het sowieso door vakmensen gedaan worden, aangezien de voorruit hierbij gekalibreerd moet worden.