Een bekend probleem bij zowel auto’s, boten, campers en zelf bij scooters; een kapotte accu. Het kan iedereen overkomen en op zijn tijd moet een accu dan ook vervangen worden. Op papier gaat een accu tien jaar mee, in praktijk kan dit verschillen het gebruik speelt hierin een grote rol. Wordt de accu regelmatig onder normale omstandigheden gebruikt? Dan zal de accu waarschijnlijk langer meegaan, dan bij stilstand.
De accu van een scooter vervangen
Een scooter accu bevindt zich meestal in een speciale bak, gescheiden van de motor. Bij een stadsscooter is dit op de plaats waar je normaal je voeten zet. Je ziet als het goed is twee schroefjes die een afdekplaatje vasthouden. Als je deze loshaalt en de plaat verwijderd, dan zie je als het goed is de accu zitten. Aan de accu zitten kabels bevestigd: een rode en een zwarte kabel. Deze worden ook wel de plus en de min genoemd. Zorg ervoor dat de nieuwe accu goed wordt aangesloten, dat betekent de zwarte kabel op de minpool en de rode kabel op de pluspool van de accu.
De accu van een auto vervangen
Een auto accu zit in principe op dezelfde manier aangesloten, dus weer een plus en een min. De accu bevindt zich in de meeste gevallen wel in de motorruimte, mocht dit niet het geval zijn dan is dit waarschijnlijk later aangepast door de eigenaar. Zorg bij het vervangen van de accu dat het contact uitstaat, draai hierna de boutjes los en verwijder de kabels. Waarschijnlijk zit er nog een klem aan de accu bevestigd, draai deze los en bij de nieuwe accu ook weer vast. Een accu moet voor de apk verplicht vastzitten.
Fietsaccu vervangen
Om gelijk met de deur in huis te vallen, dit kunt u waarschijnlijk niet zelf doen. Een fietsaccu is een lithiumaccu en staat in verbinding met de motor, het display en zelfs de verlichting. Om dit goed te laten werken moet de accu worden ingelezen op de fiets. Het klopt dat een fietsaccu een stuk duurder is. Dit komt doordat er verschillende cellen in de accu zitten die allemaal met elkaar in verbinding staan. Mocht je de accu zelf vervangen hebben, breng de fiets dan alsnog langs bij een specialist die over de juiste software beschikt. Dit kan meestal bij een fietsenwinkel die dealer van het merk is.