Waar men vroeger hun auto vaak liet overspuiten om een nieuwe kleur te krijgen, wordt er tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt van carwrapping. Carwrapping heeft meerdere voordelen tegenover spuiten, het is namelijk niet definitief en het beschermd de onderliggende lag ook nog eens tegen beschadigingen. Wil je je auto laten wrappen? Er zijn veel gespecialiseerde bedrijven waar je met een gerust hart je auto kunt achterlaten, maar je kan het in principe ook zelf doen. Wij vertellen er wat meer over.
Zelf de auto wrappen
Het wrappen van een auto is een best complex werkje, het is iets wat met veel precisie moet worden uitgevoerd. Bij een complete autowrap wordt het ook aangeraden om met minimaal twee personen aan de gang te gaan. Wanneer je met grotere stukken folie aan het werk bent dan kan je dit natuurlijk niet overal vasthouden, je hebt immers maar twee handen. Wanneer de folie aan elkaar gaat plakken kunnen er vouwen in komen die je er nooit meer helemaal uit kunt halen
De grootte van de wrap
Zoiets hierboven wordt het aangeraden om met meerdere mensen te werken bij een complete wrap, wil je er zeker van zijn dat dit goed gebeurd dan wordt een bezoek aan een gespecialiseerde garage altijd aangeraden. Als het gaat om een gedeeltelijke wrap zou je het in principe een stuk makkelijker zelf moeten kunnen doen, bij een gedeeltelijke wrap worden slecht bepaalde delen van de carrosserie van de auto beplakt zoals de deurhendels, spiegels, grill of alleen de zijdeuren.
tips om zelf te wrappen
Er zijn een aantal goede tips voor als je zelf bepaalde onderdelen zelf wilt gaan wrappen, houdt rekening met het volgende:
- Zorg ervoor dat je de onderdelen die je gaat wrappen goed schoonmaakt. Wanneer er nog veel vuil op de lak zit zal de folie er nooit helemaal goed aan gaan hechten, hierdoor komen er bubbels en het folie zal op ten duur loslaten. Zorg er ook voor dat oneffenheden op de lak weg worden gewerkt, zoals kleine deukjes of krassen.
- De optimale temperatuur om de folie aan te brengen is 20 graden celsius, koudere of warmere temperaturen zorgen er namelijk voor dat de folie uiteindelijk samen kan trekken of juist uit kan zetten. Hierdoor kunnen er scheuren of vouwen in de folie ontstaan en dat is het laatste wat je wilt bij een carwrap.