Liefhebbers van Ford zullen het misschien een aderlating vinden, maar de driedeurs Ford Fiesta hatchbacks zullen uit het straatbeeld verdwijnen. Ford heeft hiertoe besloten omdat vijfdeurs modellen simpelweg populairder bleken dan de driedeurs. Hoe dat zo komt, lees je in dit artikel.
Vraag naar driedeurs hatchbacks neemt af
In Nederland werd de oude driedeurs Ford Fiesta sowieso al niet meer geleverd, maar vanaf zomer 2022 geldt dat voor alle driedeurs varianten. Dit is best opvallend, aangezien Ford onlangs zijn driedeurs modellen nog een facelift heeft gegeven. Wat ongetwijfeld meespeelt, is dat er momenteel een onderdelentekort is voor verschillende modellen. Dit is veroorzaakt door productiestops tijdens de coronapandemie en de gevolgen daarvan zijn nog steeds merkbaar. De Ford’s worden geproduceerd in een fabriek in Keulen, maar door de productiestops heeft de fabriek moeite om de bestaande orders te verwerken. Ford trapt daarom op de rem met het aannemen van nieuwe bestellingen voor driedeurs Fiesta’s, omdat het tekort op onderdelen voorlopig nog niet ingelopen is. Daarnaast neemt de vraag naar driedeurs ook af, omdat veel kopers kiezen voor de praktische vormgeving en ruimte van de vijfdeurs.
Driedeurs Ford Fiesta’s uit productie voor meer ruimte op de productielijn
Zoals eerder vermeld worden driedeurs Ford Fiesta’s niet meer in Nederland geleverd, en wordt deze zomer de productie van alle driedeurs gestopt. Door deze productiestop komt er meer ruimte vrij op de productielijn voor de productie van elektrische Ford auto’s. De productie van vijfdeurs Ford’s zal gewoon door blijven gaan, maar daarnaast heeft het bedijf 1,8 miljard euro uitgetrokken voor investeringen in het fabriekcomplex in Keulen. De investering is bedoeld om de productie van elektrische auto’s in deze fabriek verder uit te rollen. De verwachting is eind dit jaar de eerste elektrische EV van Ford van de band rolt en in 2024 het tweede model.
Opmars productie elektrische Ford auto’s
Een van de klimaatdoelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs is dat de CO2-uitstoot wereldwijd stevig teruggedrongen moet worden. Om deze reden wordt er meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van elektrische auto´s, omdat benzine- en dieselauto´s langzaam uitgefaseerd worden. Het is de bedoeling dat in 2038 iedereen op aarde emissievrij moet rijden. Dit zorgt voor een ware opmars in de productie van nieuwe elektrische auto’s en de doorontwikkeling van veel bestaande modellen. Een ding is zeker: de driedeurs zien we voorlopig niet terugkeren in de productielijnen van Ford.