Een dieselvoertuig is uitgerust met een roetfilter, welke tot het uitlaatsysteem behoort. Het roetfilter filtert de uitlaatgassen die uit de motor komen. Deze uitlaatgassen bevatten kleine roetdeeltjes welke in het roetfilter achterblijven. Na verloop van tijd zal het roetfilter vol gaan zitten met roet en zal er een lampje gaan branden op het dashboard. Dit lampje wordt aangestuurd door een sensor in het roetfilter, welke herkend wanneer het vol zit. Wanneer dit het geval is zal de temperatuur in het roetfilter tijdelijk verhoogd worden naar 450-600 graden Celsius. Dit noemt men “regenereren”. De roetdeeltjes worden verbrand en veranderen in as. Hierdoor is het roetfilter weer leeg en biedt het weer ruimte om nieuwe roetdeeltjes op te vangen. Dit proces wordt eens in de zoveel tijd herhaald.
Zelf een roetfilter reinigen
Een roetfilter regenereren is een optie om het roetfilter te “reinigen”, dit proces gebeurt zoals net verteld veelal automatisch. Soms heeft de auto alleen een beetje hulp nodig om de juiste temperatuur te bereiken. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een dpf cleaner. De Lindemann Total Care Diesel is een relatief goedkope manier om het roetfilter te reinigen.
Een andere manier is het professioneel laten reinigen van het roetfilter. Dit zal vaak wel tussen de 200 en 400 euro gaan kosten. De kosten lopen hierbij zo hoog op omdat het roetfilter ook gedemonteerd wordt. Een bedrijf gaat vervolgens met een machine het roetfilter van binnenuit helemaal schoonmaken. Soms is het alleen de vraag of het reinigen van het roetfilter wel het probleem oplost. Soms blijkt namelijk dat een roetfilter gewoon stuk is. In dit geval kan de rekening oplopen tot boven de 1000 euro.
Dit is dus niet altijd de goedkoopste oplossing. Het reinigen van het roetfilter met een additief is een voordeligere optie. Helemaal wanneer het niet 100% zeker is dat het roetfilter alleen vervuild is en niet kapot. Een verder voordeel is dat de Lindemann Total Care Diesel niet alleen het roetfilter reinigt, maar ook de rest van het systeem zoals de EGR-klep en het brandstofsysteem. Naast een DPF Cleaner is het dus ook een injector cleaner. De injectoren zijn immers onderdeel van het brandstofsysteem.
Tips om roetfilter problemen te voorkomen
Naast het verhelpen van roetfilter problemen is het ook handig om te weten wat je zelf kunt doen om problemen te voorkomen. Hieronder hebben we even 5 tips op een rij gezet:
- Probeer zo weinig mogelijk korte afstand ritten te maken. Hierbij wordt de motor niet warm genoeg, waardoor er meer vervuiling ontstaat.
- Probeer niet te vroeg door te schakelen. Wanneer een motor weinig toeren maakt wordt hij niet warm genoeg.
- Voorkom waar mogelijk filerijden.
- Maak zo nu en dan een lange afstandsrit. Hierbij komt de motor zodanig op temperatuur dat het regeneratieproces gestart kan worden.
- Voeg bij iedere tankbeurt een Lindemann Diesel Boost om vervuiling te voorkomen.